środa, 27 lutego 2013

Zibipedia - Personalizacja




Proces dostosowywania wyników wyszukiwania, wyglądu interfejsów i podsuwania wszelkich innych algorytmicznych sugestii w zależności od pogłębiającej się wiedzy o preferencjach i własnościach użytkownika. 

Przebiega on trzytorowo. 
Jednym jest oczywisty proces optymalizacji efektów kwerendy użytkownika, co przekłada się na oszczędność czasu i dokładność pozyskiwania konkretnych informacji. Jest to strona pozytywna. 

Druga strona personalizacji uwiązana jest do sfery rozmytych potrzeb i potencjalnych poszukiwań. Tutaj jest wiele miejsca na sugestię i marketing w ramach widełek określonych przez mechanizmy lubienia, plusowania itp. To jest strona neutralna. 

Trzeci i najciekawszy tor jest nieocenialny moralnie, bo ewolucyjny i rozwojowy. Personalizacja  trzeciego poziomu określa wynik w zależności od własności użytkownika, a nie od jego preferencji. Tym samym jest to ta część personalizacji, która jest w pełni kontrolowana przez dostarczyciela ofert i treści. 

Nie da się pominąć tej trzeciej strony. Ze względu na fakt, że człowiek jest istotą społeczną i zwykle poszukuje czegoś co inna osoba jest w stanie dostarczyć – personalizacja ze względu na własności to proces nieuchronny. Jej przejawy zależą od wcześniej zapisanej reakcji oferenta na określony profil klientów. 

Od dawna stosują je banki i firmy ubezpieczeniowe dostosowując propozycje w zależności od wywiadu i sprawdzenia zaplecza finansowo-niepewnościowego użytkownika. 

Od początku istnienia serwisów społecznościowych, przeglądarek i wyszukiwarek poszerza się zakres możliwości przeprowadzania białego wywiadu bez kontaktu z samym zainteresowanym, stąd też rośnie liczba sytuacji i branż, które mogą posłużyć się spersonalizowanym ofertowaniem. 

Np. cena produktu będzie wyższa dla osób bogatych, co skończy potrzebę posiadania nadmiernej ilości pieniądza. 

Gospodarka bez potrzeby zysku skupi się na wiarygodności, pozycji, możliwościach i przekonaniach, będzie poszukiwała prawdy o człowieku, czyli samonapędzi i pogłębi sam proces personalizacji trzeciego poziomu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz