Proces dostosowywania wyników wyszukiwania, wyglądu interfejsów i
podsuwania wszelkich innych algorytmicznych sugestii w zależności od pogłębiającej
się wiedzy o preferencjach i własnościach użytkownika.
Przebiega on trzytorowo.
Jednym jest oczywisty proces optymalizacji efektów kwerendy użytkownika, co
przekłada się na oszczędność czasu i dokładność pozyskiwania konkretnych informacji.
Jest to strona pozytywna.
Druga strona personalizacji uwiązana jest do sfery
rozmytych potrzeb i potencjalnych poszukiwań. Tutaj jest wiele miejsca na
sugestię i marketing w ramach widełek określonych przez mechanizmy lubienia,
plusowania itp. To jest strona neutralna.
Trzeci i najciekawszy tor jest
nieocenialny moralnie, bo ewolucyjny i rozwojowy. Personalizacja trzeciego poziomu określa wynik w zależności
od własności użytkownika, a nie od jego preferencji. Tym samym jest to ta część
personalizacji, która jest w pełni kontrolowana przez dostarczyciela ofert i treści.
Nie da się pominąć tej trzeciej strony. Ze względu na fakt, że człowiek jest
istotą społeczną i zwykle poszukuje czegoś co inna osoba jest w stanie
dostarczyć – personalizacja ze względu na własności to proces nieuchronny. Jej
przejawy zależą od wcześniej zapisanej reakcji oferenta na określony profil
klientów.
Od dawna stosują je banki i firmy ubezpieczeniowe dostosowując
propozycje w zależności od wywiadu i sprawdzenia zaplecza finansowo-niepewnościowego
użytkownika.
Od początku istnienia serwisów społecznościowych, przeglądarek i
wyszukiwarek poszerza się zakres możliwości przeprowadzania białego wywiadu bez
kontaktu z samym zainteresowanym, stąd też rośnie liczba sytuacji i branż, które
mogą posłużyć się spersonalizowanym ofertowaniem.
Np. cena produktu będzie wyższa
dla osób bogatych, co skończy potrzebę posiadania nadmiernej ilości pieniądza.
Gospodarka bez potrzeby zysku skupi się na wiarygodności, pozycji, możliwościach
i przekonaniach, będzie poszukiwała prawdy o człowieku, czyli samonapędzi i pogłębi
sam proces personalizacji trzeciego poziomu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz